Over het ontstaan van Kleurjekist

Toen in 2000 de beste vriend van mijn ouders overleed – we groeiden samen met deze familie op – kregen de kinderen een belangrijke rol toebedeeld in aanloop naar het afscheid. Nadat een nicht van de familie de contouren van Jungle Book op de houten afscheidskist tekende, kleurden wij de tekening met verf in. We waren er uren mee bezig en deden ons uiterste best om van de kist van Jan een kunstwerk te maken dat we nooit meer zouden vergeten.

Dat is gelukt. Nu, twintig jaar later, is juist die beschildering mijn meest waardevolle en bovendien scherpste herinnering.

Sterker: het heeft me ertoe aangezet me te verdiepen in afscheid, verbinding, rouw en het verschil hierin bij kinderen en volwassenen. Ik lees wetenschappelijke onderzoeken, spreek met ervaringsdeskundigen en experts: kinderen nemen op hun eigen manier afscheid, het belang om als kind betrokken te worden is groot en creativiteit speelt hierbij een belangrijke rol.

Samen met mijn waardevolle partners ben ik gaan brainstormen, ontwikkelen, testen en optimaliseren. Totdat we uitkwamen waar we nu zijn. Kleurjekist ondersteunt families en in het bijzonder kinderen bij afscheid. Het gezamenlijk creëren van een kleurrijke herinnering draagt bij aan het verwerken van het verlies.

Met gepaste trots presenteer ik Kleurjekist, mijn eerbetoon aan Jan († 8 december 2000).

Liefs,
Florien

Florien Smits - oprichter Kleurjekist

Over Florien

De initiatiefnemer van Kleurjekist is Florien Smits. Met haar bedrijf vervult Florien haar missie om families te ondersteunen bij afscheid en rouwverwerking op een unieke wijze. Een bijzondere ervaring in haar jeugd ligt daaraan ten grondslag.

Door haar ervaring in marketing, strategie en partnerships weet Florien als geen ander wat de kracht is van verbinding en sterke relaties. Tezamen met haar ondernemersvaardigheden, creativiteit en haar empathisch vermogen, maakt dit Kleurjekist tot een uniek concept.

Over Roos

Vanaf november 2021 is Roos Zondervan partner van Kleurjekist. Florien en Roos werken al geruime tijd samen en blijken een perfecte combinatie van conceptontwikkeling, marketing, operatie en visualisatie. Roos gelooft net als Florien in het verbindende ritueel voor jong en oud.

Met een sterk visueel oog en veel creativiteit, past Roos naadloos binnen het concept van Kleurjekist. Haar aandacht en empathisch vermogen helpen deze combinatie van de uitvaartkist en afscheidsritueel verder groeien.

Roos Zondervan | Kleurjekist